Trends en Ontwikkelingen

Wat zijn de trends en op welke wijze kunnen we die beïnvloeden. Voor elke ondernemer en beleidsmaker is het een belangrijke vraag. Wij hebben kennis en data die kunnen helpen bij het ontwikkelen van beleid, het realiseren van bedrijfsplannen en innovaties.

Heeft u vragen of wilt u meer weten over trends, ontwikkelingen of benchmarking neem dan contact met ons op.

 

Enkele belangrijke  trends en verwachte ontwikkelingen in 2023 die invloed hebben op wellness en wellbeing:

 

  • Van wellness naar wellbeing. De mentale gezondheid staat onder druk. Er ontstaan steeds meer concepten waarbij een positieve bijdrage aan de mentale gezondheid het uitgangspunt vormt. Mindfullness is daarin onder andere een blijvende trend. Het bewust maken van je geest, lichaam, emoties, relaties en gewoonten om meer grip te krijgen op je leven en verantwoordelijkheid te nemen voor je reacties en acties neemt toe. Er blijft een toenemende behoefte aan mindful leven en daaruit voortvloeiend mindful leiderschap.
  • Er is steeds meer aandacht voor een circulaire economie, biodiversiteit en lokaal en regionaal inkopen. Duurzaamheid is in alle facetten van bedrijfsvoering belangrijk. Groen inkopen en maximale CO2 reductie bij de eigen activiteiten is essentieel. Daarnaast is natuurherstel een belangrijke drijfveer.
  • De vraag naar eco voorzieningen neemt toe. Natuurlijke bosbaden en ijsbehandelingen brengen mensen dicht bij de natuur.
  • We willen gezond oud worden, daarbij past een holistische benadering van wellbeing. Gezond eten, behandelingen met lokale, natuurlijke producten en aandacht voor duurzaamheid zijn belangrijk. 
  • 90 % van de Nederlandse bevolking gebruikt social media. Samen met Finland zijn we binnen de EU het meest digitaal vaardig. Technologische ontwikkelingen zoals herkenningstechnologie, big data, robots, virtual customer experience, augmented reality kunnen veel toegevoegde waarde hebben in de hospitality en dus ook in de wellness industrie.
  • Tijdens de vrije tijd wil men steeds meer actief beleven door zelf iets toe te voegen, te leren, veranderen, verbeteren en de activiteit moet betekenis hebben. 
  • Krapte op de arbeidsmarkt. De wellnessmarkt is arbeidsintensief. Door krapte op de arbeidsmarkt en stijgende loonkosten blijft het een uitdaging om medewerkers te werven. Technologie gaat hierin een steeds grotere rol spelen.